Vad jag älskar med Alberobello


 
 
Alberobello, den lilla staden jag besökte i början av april och som fångat mitt hjärta. Nu ska jag försöka förklara varför. Även om en förklaring kanske inte behövs, menar titta bara på denna fina plats så kanske ni förstår att jag fotade säkert 300 bilder och vill lägga upp varenda en.


Trulli-husen

Dom är ju för söta dessa traditionella hus, som muminhus kombinerat med grekiska övärlden. 

 
 
 
 
 
 
Alla söta detaljer

Dom har verkligen gått in för att Alberobello ska vara så gulligt som möjligt, nästan som en sagovärld.


 
 


Växterna


Varje stad förgylls av grönska och färgglada blommor. Och i kombination med vita väggar tycker jag det blir något alldeles extra.





 
 


Kyrkorna

 


 

 
 
Restaurangerna

Italiensk mat är ju fantastisk. Fint att avnjuta med ute med utsikt, eller varför inte inne i en trulli?

 
 


 
Butikerna

Souvenirbutiker med sitt krimskrams brukar sällan bli ett kärt semesterminne. Men dessa butiker var så söta så att jag älskade dom, och gick in och köpte både en magnet och likör.

 
 
 
 
 
 
 
Utsikten

Uppför denna piffade trappa och till höger. Sedan är det bara att njuta av utsikten över taken. Kan tänka mig att det är trångt här under en högsäsong utan corona.

 
. Ka



 
 
Landsbygden
För det mindre turistiga ta en promenad utanför staden och njut av naturen och lugnet.

 
 
 

 
 
#1 - Denise

Sååå söta hus hihi! Så mycket fint du har fångat på bild 😍

#2 - Denise

Sååå söta hus hihi! Så mycket fint du har fångat på bild 😍

#3 - Ann

Men alltså, jag dör ju! Herre min get vad charmigt!
Bodde du där, eller var du bara på besök över en dag? Närmaste flygplats borde Bari, eller Brindisi kanske :D Nu kommer det massor med frågor, så du får skriva ett till inlägg och visa fleeeer bilder :D

Svar: Jag var på besök över en dag. Funderade på att bo där men jag hittade ingen resa tillbaka till Neapel dagen därpå. Men jag åkte med nattbuss både dit och tillbaka, så jag fick ändå mycket tid i Alberobello. Runt 18 timmar.
jossusvarld.blogg.se

#4 - Celine

Vilken cool plats!!

#5 - Ann

Åh så Neapel alltså? :D
du kan inte exportera alla dina filer från Nouw till blogg.se? Jag antar att du redan har skrivit om alla dina Italien resor där, men jag kommer bara in där ibland för att kunna läsa och ännu mindre kommentera. Inför våran kommande resa i till Italien så hade det avrit så kul att kunna läsa om dina resor :)

Svar: Ja, jag bodde i Neapel men gjorde dagsturer till Alberobello, Amalfikusten och Pompeji.Tyvärr så går det inte att få hit mina inlägg från Nouw. Väldigt frustrerande.
Ser fram emot att läsa om er kommande resa. Får verkligen aldrig nog av Italien.
jossusvarld.blogg.se

#6 - Ajli

Jag gillar typ allt med det här inlägget! Men framför allt lockar just nu de grönskeklädda väggarna och såklart de söööööta butikerna! Älskar när det är too much of allt + jag är en av de få som verkligen älskar souvenirer dessutom ;D

#7 - johanna

Men herregud så charmigt <3

#8 - Ditte

Vad trevligt att komma med hit.Intressant läsning och jättefina bilder.
Tycker du är suverän på att hitta intressanta platser att besöka och att sedan ta dig dit.